Jullie doen aan fulfilment? Maar wat is fulfilment?…

Regelmatig wordt ons deze vraag gesteld. Jullie doen ‘foelfilmunt’? Maar wat doen jullie dan precies? Pakketjes versturen? Of toch nog meer?

Hoewel voor ons natuurlijk zo duidelijk als het maar zijn kan, is dit voor buitenstaanders dus blijkbaar niet het geval. Dit vraagt dus om tekst en uitleg. Laten we eens beginnen met een aantal definities; Fulfilment is het proces dat gericht is op de afhandeling/verwerking van opdrachten of activiteiten die ontstaan uit klantencontact. E-Fulfilment is het complete proces vanaf de binnenkomst van de order (de bestelling) tot de uiteindelijke levering van het product bij de klant.

Mooi, dit soort definities hoor ik iedereen denken, maar wat houdt het proces nu precies in, waar in deze definities naar verwezen wordt? Misschien is de beste manier om dit proces uit te leggen, wel aan de hand van een case van een van onze klanten.

Nieuwe webshop voor Bolletje.

Voor Bolletje verzorgen wij al jaren het fulfilment van hun normale en Twentsche beschuitbussen.  http://webshop.bolletje.nl/  Mooie, chromen beschuitbussen, voorzien van Bolletje logo, waarin de beschuiten goed bewaard kunnen worden en smaak en brosheid gegarandeerd blijven.

Op de verpakkingen van de verschillende Bolletje beschuiten, stond vermeld op welke manier consumenten een van beide beschuitbussen kon bestellen en toegestuurd kon krijgen. Consumenten vulden een bestelformulier in met hun naam en adres, en gaven daarbij tevens een automatische machtiging af voor het incasseren van de kosten voor de beschuitbus van het door hen opgegeven rekeningnummer. Het bestelformulier werd opgestuurd en bij ons ontvangen. De gegevens werden door ons ingevoerd in de database, we gaven de bank opdracht tot het uitvoeren van de automatische incasso, pakten de besteld beschuitbus in en stuurden deze op naar de consument. De beschuitbussen en verzenddozen lagen bij ons op voorraad, en werden door Bolletje aangevuld zodra de voorraadstand hierom vroeg. Een voorbeeld van traditioneel Fulfilment, dat jarenlang prima gefunctioneerd heeft.

Eind 2013 is in overleg met Bolletje besloten om van Fulfilment over te stappen op E-Fulfilment. Reden hiervoor was enerzijds de gewijzigde regels m.b.t. bankverkeer (SEPA), en anderzijds ook het upgraden van het bestelproces bij het overstappen naar online en de bijbehorende uitbreidingsmogelijkheden met het oog op de toekomst. De Bolletje webshop was hiermee geboren.

Samen met Bolletje hebben we hun nieuwe webshop ontwikkeld, en in April 2014 kon de eerste beschuitbus ook echt online besteld en afgerekend worden. Wij blijven de financiële afhandeling doen, alleen nu via een online internetkassa en niet meer via automatische incasso. De bussen en verzenddozen staan nog steeds bij ons op voorraad, en worden door Bolletje aangeleverd (inslag/opslag). De verzending wordt ook nog steeds op dezelfde manier gedaan, alleen is de levertijd veel korter geworden, doordat er nu in de shop direct online afgerekend wordt, en we de automatische incasso dus niet meer af hoeven te wachten.
Een mooie case dus die goed laat zien hoe van traditioneel Fulfilment de overstap wordt gemaakt naar E-Fulfilment, en de werkzaamheden en processen daarbij deels gewoon hetzelfde blijven.

De vraag Fulfilment, wat is dat precies? is hiermee dan ook beantwoord en hopelijk voor iedereen nu duidelijk. Zo niet, dan hebben we nog voldoende andere cases liggen die we kunnen gebruiken om ons (E) Fulfilment proces aan jou toe te lichten.

Gepubliceerd op: 30 mei 2014 | Geschreven door :

Een project is pas een echt project als Ilvy de procesbeschrijving gereed heeft. Deze komt tijdens het gesprek met onze klanten al tot leven in haar verbeelding. Haar procesmatige manier van denken en handelen heeft menig project op voorhand al succesvol gemaakt, valkuilen worden snel herkent en voorzien van een passende oplossing, om deze op voorhand te vermijden.